Příznaky, které naznačují, že jste možná workoholici
Práce

Příznaky, které naznačují, že jste možná workoholici

Pracovní nasazení a vášeň pro práci jsou dobré vlastnosti, ale je rozdíl mezi silnou pracovní morálkou a workoholikem – na to první můžeme být hrdí, to druhé je vážný stav. V tomto článku vám blíže představíme příznaky, které naznačují to, že jste možná workoholik.  

Do kanceláře přicházíte jako první a odcházíte jako poslední 

Možná si říkáte, rád přicházím brzy, protože v kanceláři je větší klid a mohu se soustředit nebo rád zůstávám do noci, protože mám možnost uspořádat si projekty na další den. Opak je ale pravdou. Dejte si pozor na to, abyste náhodou nedělali obojí pořád. Vy si také zasloužíte čas pro sebe a vaše blízké. 

Pracujete přes polední pauzu  

Mnoho z nás věří, že nejlepší způsob, jak udělat více práce, je pracovat více hodin. Skutečnost je však taková, že jsme produktivnější, když si během dne zařadíme přerušovaná období, kdy necháme naši hlavu chvíli odpočívat. Jinými slovy, udělejte si přestávku na oběd, kdykoli je to možné. Nejenže je pojídání oběda u pracovního stolu poněkud nechutné, ale může to být také varovným příznakem workoholismu. 

Nemáte žádné skutečné koníčky 

Pokud na otázku, co děláte pro zábavu, odpovíte: „Rád čtu“ – a přitom čtete zprávy z práce – nebo „Rád cvičím“ – a přitom čtete zprávy z práce a běháte na běžícím pásu, je čas na přehodnocení. Musíte si najít nějaké koníčky, které se netýkají toho, co děláte od devíti do pěti. 

Když nejste v práci, jste ve stresu 

Pocit stresu v práci je občas zdravý, může vás motivovat k dokončení důležitého projektu, nebo dokonce může sloužit jako znamení, že je čas vzít si volno na péči o sebe. Měli byste se však znepokojit, pokud je zdrojem vašeho stresu to, že nepracujete. Workoholici, kteří si na dovolené nedokážou odpočinout a jsou nepříjemní, vlastně procházejí absťákem.  

Nemůžete získat žádné uspokojení 

Být perfekcionistou zní jako základní deskripce, kterou si můžete uvést do životopisu nebo zmínit při pohovoru, ale musíte být opatrní, abyste to dokázali. Je dobré snažit se být lepší, ale je špatné, pokud úspěchy neuznáváte, a to jak u svých zaměstnanců, tak u sebe. 

Znehodnocujete osobní priority 

Děláte si legraci ze své kolegyně, která je stále na dovolené? Nebo máte uštěpačné poznámky na kolegu, protože se rozhodl využít 12 týdnů rodinné zdravotní dovolené a zůstat doma s novorozencem? Postupujte opatrně. Workoholici mají problém s péčí o sebe a věnováním se rodině, proto je také mystifikují spolupracovníci, kteří tak činí. Součástí „abstinenční“ léčby workoholiků je totiž zavedení plánu péče o sebe, který vyčleňuje určité hodiny pro práci, vztahy, zábavu a péči o sebe. 

Vaše mysl pracuje, i když vy nepracujete 

Mějte se na pozoru, pokud vaše mysl neustále zabloudí k pracovním tématům, zatímco by se měla věnovat jiným činnostem. Podobně jako výpadky paměti u alkoholiků, workoholik trpí tzv. “brown-outy.” Jedná se o jev, kdy je workoholik natolik zaujat prací, že není přítomen v okamžiku, ve kterém se nachází. 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.